حساسیت امواج به نسبت های فیبوناچی

blog
حساسیت امواج به نسبت های فیبوناچی

به نام خدا که رحمتش بی اندازه هست و مهربانی اش همیشگی و با عرض سلام و تقدیم احترام؛

سخت کوش ترین آدمی باشید که در زندگیتان می شناسید . . .

مقدمه:

مخاطب گرامی؛ سالهای زیادی هست که تحلیلگران و معامله گران در بازار های مالی از نسبت های فیبوناچی در تحلیل هایشان استفاده می کنند. ما نیز تا حدود زیادی می دانیم پرکاربردترین نسبت فیبوناچی که امواج و الگوها، بیشترین تاثیر پذیری را از آن می گیرند، همان نسبت طلایی 61.8% هست و همینطور نسبت های مرتبط با این نسبت.

شرح آمارگیری:

در دیاگرام فوق که حاصلِ چندین نوبت، مطالعه ی کتاب استادی در امواج الیوت (Glenn Neely – Mastering Elliott Wave) است، سعی کردیم تا پرکاربردترین حدود و نسبت های فیبوناچی را از دل کتاب استخراج کنیم و به این دلیل از واژه حدود استفاده کردیم که برخی از اعداد فوق مانند 80%، 81%، 99% و 101% برای تعیین حدودِ الگوها استفاده می شوند. درواقع اعدادی که با آمارگیری به آنها رسیده ایم، همان اعدادی هستند که برای تمام ساختارهای نئوویوی در مورد آنها صحبت شده است و بیشترین تاثیر را روی الگوها می گذارند. همانطور که می دانیم هر الگویی نسبت های فیبوناچی قیمتی و زمانی خاص خود را دارد. ما صفحه به صفحه و الگو به الگوی کتاب را چندین مرتبه مطالعه کردیم و سپس تمامی نسبت ها را یادداشت کردیم و آمار گیری کردیم تا دقیقا متوجه شویم که کدامین حدود و نسبت های فیبوناچی، کاربردی ترین هستند و بیشترین تاثیر را روی همه الگوها می گذارند و همانطور خواستیم آنها را با یکدیگر نیز مقایسه کنیم.

ما سعی کردیم آمار پر کاربردترین حدود و نسبت ها را با بیشترین درصد تکرار برایتان نمایش دهیم و تصویری که در ابتدای فایل از نظرتان می گذرد، نتیجه ی کار ماست. البته حدود و نسبت های دیگری هم در کتاب آمده است که با توجه به آمارگیری ای که ما انجام دادیم، درصد قابل توجهی را به خود اختصاص نداده بودند. ما آماری را برایتان فیلتر کردیم تا بتوانید به آسانی پرکاربردترین حدود و نسبتهایی که وجود دارد را به طور خیلی دقیق ملاحظه کنید و همینطور بتوانید آنها را در یک قاب با همدیگر نیز مقایسه کنید. دقت کنید، این اعداد، بیشترین تاثیر را روی امواج می گذارند و همینطور بیشترین میزانِ کاربرد را در تمام فصول کتاب و در تمام الگو ها داشته اند که پس از مطالعه سطر به سطر کتاب به آنها رسیده ایم.

اما، دیگر حدود و نسبت هایی هم که در بالا از آن صحبت شد و گفتیم درصد قابل توجهی را در آمارگیری ما به خود اختصاص نداده اند و همینطور در کتاب استادی برای الگوها و مکان های خاصِ خودش آورده شده است را نیز در ادامه آورده ایم تا همواره به همه نسبت ها اشاره کرده باشیم.

این حدود و نسبت ها، درصد قابل توجهی را به خود اختصاص نداده بودند، گرچه اعداد مهمی هستند و کارایی خاص خود را ایفا می کنند:

1%، 10%، 20%، 40%، 60%، 70%، 75%، 90%، 125%، 200%، 20% زمانی، 30% زمانی، 40% زمانی، 50% زمانی، 61.8% زمانی، 161.8% زمانی

تمام سعی ما بر این بوده که در این مقاله به شما نشان دهیم بیشترین حساسیت امواج به کدامین اعداد بوده است و با آمارگیری ای که در ابتدای فایل و توسط نمودار به شما تقدیم کردیم، امیدواریم بتوانید با توجه به آمار کاربرد نسبتها، سطوح مهم تحلیلی خودتان را قوی تر تشخیص دهید.

  • به این صورت که وقتی در تحلیلتان بین دو نسبت 38.2% و 50% به دنبال سطح معتبرتری می گردید، نسبت 38.2%، بیشترین احتمال را به خود می گیرد.
  • همینطور بین نسبت 50% و 61.8% ، نسبت 61.8% با بالاترین درصد تکرار در الگوها، بیشترین احتمال تاثیرگذاری را برای خود دارد.
  • اگر به عنوان مثال بین دو نسبت 61.8% و 100% در تارگت ها، به دنبال نسبت معتبرتری هستید، نسبت 61.8% می تواند بیشترین درصد رخ داد را داشته باشد.
  • اگر بین دو نسبت 161.8% و 261.8%، به دنبال نسبت کارآمدتری هستید، نسبت 161.8% با درصد بیشتری به شما پاسخ خواهد داد.

ما در ادامه نیز، تمام حدود و نسبت های فیبوناچی را در یک قاب به شما نمایش خواهیم داد تا بتوانید به راحتی از آنها استفاده کنید و در نمودار ابتدای مقاله هم کاربردی ترین و تاثیر گذارترینشان را نیز تقدیم حضورتان کردیم:

تمام حدود و نسبت های فیبوناچی

برخی منابعی که برای مطالعه نسبت های فیبوناچی مفید هستند:

 

Fibonacci and Gann Applications in Financial Markets
Bloomberg Market Essentials _ Technical Analysis _ Fibonaccy Analysis
Fibonacci
Fibonacci Trading: How to Master the Time and Price Advantage
Google search
نظرات کاربران

با تشکر مقاله ای بسیار مفیدی بود.
پس میتوان به این صورت سورت کرد. 61.8% – 161.8% – 100% -38.2% – 261.8% و …
استاد این فراوانی(تجمیع Aggregation) رخداد از کجا می آید از حجم های که در این نواحی قیمتی فیبو زده میشه؟ ورود و خروج پول؟
با تشکر
تقدیم به استاد عزیز ما
تا در طلب گوهر کانی کانی تا در هوس لقمهٔ نانی نانی

این نکتهٔ رمز اگر بدانی دانی هر چیز که در جستن آنی آنی

    سلام بزرگوار؛ زنده باشید.

    فراوانی و درواقع افزایش آمار نسبتها از حساسیت الگوها نسبت به سطوح فیبوناچی می آید.

    از محبت و همراهی شما متشکریم.

    موفق باشید عزیز گرامی؛